Naprawa skrzyni biegów – cena, zakres działań, efekty

Naprawa skrzyni biegów – cena, zakres działań, efekty

Manualne skrzynie biegów, które nadal stanowią zdecydowaną większość w polskiej rzeczywistości, psują się statystycznie rzadziej niż ich automatyczne odpowiedniki. Trzeba jednak mieć świadomość, że przy żadnej części nie możemy mieć gwarancji niezawodności – również i skrzynia biegów zużywa się, wymaga serwisu i niekiedy ingerencji mechanika. Także użytkownicy automatów powinni pamiętać o regularnej kontroli tego podzespołu, gdyż ewentualne zaniedbania nie tylko wykluczają korzystanie z samochodu, ale również pociągają za sobą koszty. Jakie? Co najczęściej psuje się w skrzyni biegów? Wyjaśniamy.

1. Co może zepsuć się w skrzyni biegów? Manualna skrzynia biegów

2. Jakim awariom ulegają automatyczne skrzynie biegów?

3. Na czym polega naprawa skrzyni biegów?

Wielu usterek skrzyń biegów można uniknąć, przestrzegając zasad prawidłowej eksploatacji. W przypadku korzystania z manualnej skrzyni liczy się przede wszystkim płynność i delikatność obsługi, zaś w automatycznych przekładniach niepotrzebnego przełączania biegów na położenie neutralne lub parkingowe podczas krótkich zatrzymań.

Co może zepsuć się w skrzyni biegów? Manualna skrzynia biegów

Choć manualną skrzynię biegów powszechnie uważa się za mniej awaryjną od automatu, także i ona nie jest wolna od problemów w działaniu. Przeważnie naprawa skrzyni biegów stanowi pokłosie naturalnego zużycia elementów. Każdy taki mechanizm składa się z zespołu kół zębatych, synchronizatorów i przesuwek, całość zaś osadzona jest na kilku wałkach i łożyskach. Przekładnia jest wypełniona olejem niwelującym tarcie.

Problemy ze skrzynią biegów mogą więc wynikać z braku regularnej wymiany tego oleju lub z niedostrzegania jego wycieków – wymiany należy dokonywać co 60 tysięcy kilometrów, ze zużycia łożysk lub uszkodzenia synchronizatorów. Jeśli użytkownik pojazdu usłyszy więc jakieś szumy, szmery czy szarpnięcia, nie powinien zwlekać z wizytą w warsztacie. Często spotykaną usterką jest także niesprawność synchronizatorów czy uszkodzenie koła zębatego, objawiająca się trudnościami podczas zmiany biegów i zgrzytami. W takich przypadkach najczęściej wystarczy wymiana elementu oraz przeprowadzenie wymiany oleju przekładniowego.

Jakim awariom ulegają automatyczne skrzynie biegów?

Automatyczna skrzynia biegów składa się z większej liczby elementów, dlatego ryzyko awarii jest większe. W budowie automatycznych skrzyń biegów wyróżniamy trzy układu: układ przeniesienia napędu, zespół przełożeń i układ sterowania.

Najczęstszą usterką automatów jest przeciąganie na biegach oraz ślizganie się konwertera. To efekt braku regularności w wymianie oleju – na szczęście przy zauważeniu pierwszych nieprawidłowości wystarczy przeprowadzić tę czynność serwisową, a istnieje szansa, że sprawa wróci do normy. Przyczyny awarii mogą także leżeć po stronie czujnika, oprogramowania lub sterownika skrzyni, co także wymaga wizyty w serwisie.

Na czym polega naprawa skrzyni biegów?

Przeważnie naprawy skrzyni biegów manualnych są łatwiejsze, ale bardziej czasochłonna. Dzieje się tak dlatego, że właściwa diagnoza wymaga wymontowania i rozebrania całej przekładni, a następnie przejrzenia wszystkich elementów. Skrzynia manualna najczęściej wymaga budżetu na poziomie ok. 4 – 5 tysięcy złotych. Ostateczny koszt jest uzależniony od zakresu prac.

Naprawa automatycznych skrzyń biegów jest droższa, zwłaszcza jeżeli właściciel pojazdu zaniechał regularnych wymian oleju i prawidłowej eksploatacji. Z reguły naprawa skrzyń biegów automatycznych oznacza wymianę elektrozaworów bądź sprzęgła hydrokinetycznego, a później adaptacji i regulacji. W skrajnych przypadkach cena naprawy przekracza nawet 10 tysięcy złotych.

Jak zatem widać, awaria skrzyni biegów może być poważnym problemem – nie tylko w organizacji codzienności, ale również dla stanu konta. Recepta na tę sytuację jest w zasadzie jedna: dbałość o prawidłową eksploatację i dobre nawyki kierowcy. Wówczas widmo usterki, a później regeneracji skrzyni biegów, staje się mniej wyraźne.