Dobre opony wielkogabarytowe, czyli jakie?

Dobre opony wielkogabarytowe, czyli jakie?

Opony wielkogabarytowe muszą być najwyższej jakości. Rzeczywiście nie można na nich oszczędzać. Dzięki temu będą służyć przez dłuższy czas, ale też zwiększą bezpieczeństwo pracy. Tego typu opony najczęściej wykorzystuje się w maszynach pracujących w przemyśle. Muszą one sprostać naprawdę trudnym warunkom pracy, a przy tym zapewniać dobre osiągi. Jakie wybrać?

Opony wielkogabarytowe OTR – co warto wiedzieć?

Opony wielkogabarytowe OTR mają zastosowanie w różnorodnych gałęziach przemysłu. Wybierając tego typu ogumienie należy zwracać uwagę na specyfikację, do której zalicza się maksymalną masę całkowitą, ale i maksymalną prędkość. Opony wielkogabarytowe OTR trzeba dobierać do konkretnej maszyny, a także warunków pracy czy ukształtowania terenu. Tutaj znaczenie ma nie tylko to jakie obciążenie dana opona będzie musiała wytrzymać, ale też głębokość bieżnika. I tak do wyboru mamy ogumienie diagonalne i radialne. W przypadku bardzo trudnego terenu, dużych nierówności, lepiej postawić na opony diagonalne, które cechuje duża sztywność oraz odporność na różnorodne uszkodzenia mechaniczne. Tego typu ogumienie szczególnie sprawdza się w maszynach pracujących w bardzo trudnym terenie. Oczywiście również ogumienie radialne jest funkcjonalne. Należy wiedzieć, że jest ono elastyczne, co zapewnia większą wygodę pracy i tłumienie drgań. Opony doskonale sprawdzają się do maszyn pracujących w halach czy w magazynach. Są one bardziej ekonomicznym rozwiązaniem, ale z drugiej strony trzeba wiedzieć, że najlepiej wykorzystywać je do pracy w równym terenie.

Opony wielkogabarytowe do przemysłu – poznajcie ich rodzaje

Opony wielkogabarytowe do przemysłu dostępne są w wielu rodzajach. W tym przypadku zastosowano podział na litery, które oznaczają do jakich typów maszyn wykorzystuje się dane ogumienie. Oznaczenie L dotyczy opon przeznaczonych do ładowarek, ale też do innych maszyn, które wykorzystuje się w załadunkach. Litera E oznacza ogumienie przeznaczone do branży transportowej, ale i do maszyn wykorzystywanych przy różnych pracach ziemnych. Oznaczenie literowe G to ogumienie, które należy stosować w przypadku równiarek, natomiast C to opony przeznaczone do maszyn, które utwardzają powierzchnię. Jest jeszcze jedno oznaczenie, a mianowicie IND. Takie opony wielkogabarytowe do przemysłu mają zastosowanie do maszyn pracujących w portach czy na lotniskach. Możemy dokonać jeszcze jednego podziału, a mianowicie takiego pod względem głębokości bieżnika. Wyróżnić możemy bieżnik standardowy, głęboki oraz bardzo głęboki. Zasada doboru jest bardzo prosta, a mianowicie, im bieżnik ma większą głębokość, tym lepiej opony sprawdzą się w trudnych i wymagających warunkach.

Opony OTR – dętkowe czy bezdętkowe?

Trzeba przyznać, że wybór opon wielkogabarytowych OTR jest naprawdę spory, ale dzięki temu można dobrać najlepsze ogumienie, które sprawdzi się nawet w trudnych warunkach. Każdy inwestor staje jeszcze przed jednym dylematem, a mianowicie musi podjąć decyzję, czy warto wybrać opony dętkowe, czy bezdętkowe. Zasadniczo wybór nie jest trudny. Otóż w przypadku specjalistycznych maszyn wykorzystywanych w branży produkcyjnej, ale też w przemyśle ciężkim czy górnictwie należy stawiać na ogumienie bezdętkowe. Wynika to z faktu, że ogumienie dętkowe jest zdecydowanie bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Musicie jeszcze wiedzieć, że ogumienie bezdętkowe jest nie tylko trwalsze, ale też w razie ewentualnego uszkodzenia powietrze schodzi bardzo powoli, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo pracy.

Budowa opon wielkogabarytowych

Budowa opon wielkogabarytowych jest dość charakterystyczna. Otóż przypominają one opony radialne ciężarowe. Różnią się one jedynie karkasem radialnym, który w przypadku opon przemysłowych posiada charakterystyczne wysoko podniesione przewinięcie. Patrząc na takie opony z boku wydaje się, że posiadają one nie jedną, a dwie warstwy stalowe. Ale rzeczywiście występuje jedna warstwa stalowa, tyle tylko, że jest ona przewinięta przez drutówkę. Takie opony składają się z czterech, pięciu czy też sześciu warstw linek. Oczywiście ich średnica różni się w zależności od rozmiaru ogumienia jakie wybraliście.