Tłumik samochodowy. Co trzeba o nim wiedzieć?
Chociaż z technicznego punktu widzenia tłumik nie jest niezbędnym elementem układu wydechowego, nie należy o nim zapominać. Dzieje się tak przynajmniej z kilku powodów. Pierwszy to z całą pewnością przepisy – za jazdę bez tłumika lub po jego awarii, musimy liczyć się z mandatem w wysokości kilkuset złotych oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego do czasu naprawy.
Drugi to nasza wygoda – pozbawiony tłumika samochód jest bardzo głośny, przez co może powodować u kierowcy i pasażerów dotkliwy dyskomfort akustyczny. Jazda bez tego elementu jest również dokuczliwa dla pozostałych uczestników ruchu (tak innych kierowców, jak i pieszych bądź rowerzystów), a na terenach pozamiejskich negatywnie wpływa na środowisko, płosząc zwierzęta. Duże znaczenie, jakie ma tłumik każe poznać przynajmniej najważniejsze informacje na jego temat. Co trzeba o nim wiedzieć? To wyjaśniamy w nowym artykule.
Tłumik samochodowy – co trzeba o nim wiedzieć?
Tłumik to jeden z najważniejszych elementów układu wydechowego samochodu. Poza nim układ wydechowy składa się z następujących elementów:
- kolektor wydechowy;
- zawór EGR;
- sondy lambda;
- katalizator;
- filtr cząstek stałych – w zależności od marki i modelu, występuje w wariantach DPF (tzw. „suchy”), FAP („mokry”) lub GPF;
- układ SCR (wtrysk AdBlue) – występuje tylko w jednostkach wysokoprężnych;
- wydech;
- rury wydechowe pełniące też funkcję scalającą wszystkie pozostałe elementy.
Sam tłumik nie jest jedną częścią. Wyróżniamy tłumik końcowy i środkowy. Ich najważniejszą rolą jest oczywiście tłumienie dźwięków generowanych przez silnik poprzez zmniejszanie częstotliwości drgań. Oprócz tego do jego zastosowań należy zaliczyć także wspomaganie w oczyszczaniu spalin wydostających się do atmosfery. Poprawnie działający tłumik w dużej mierze kształtuje kulturę pracy jednostki i wpływa na osiąganą przez nią moc.
Awarie tłumika samochodowego – jak je rozpoznać?
Tłumik samochodowy jest narażony dość szybkie zużycie ze względu na silne drgania, którym jest poddawany w toku eksploatacji. Nic więc dziwnego, że awarie tego elementu są stosunkowo częste. Każdy kierowca musi więc wiedzieć, jak je rozpoznać i w porę usunąć źródło problemów – tym bardziej, że postawienie diagnozy wcale nie jest trudne, a objawy okazują się dość oczywiste. Co zatem powinno nas zaniepokoić? Najważniejszy sygnał to głośna praca silnika. Kolejny symptom to przedostawanie się spalin do kabiny, za które odpowiada nieszczelność układu wydechowego. Często awariom tłumika towarzyszy też zapalenie kontrolki check engine.
Co powoduje uszkodzenia i szybkie zużycie tłumika?
Oczywiście wspomniane drgania odpowiadają jedynie za część awarii tłumika w samochodzie. Częściej powodów należy upatrywać w lokalizacji tego elementu i związanym z nią narażeniu na szereg niekorzystnych czynników. Jako że jest on umieszczony w obrębie podwozia, ma bezpośrednią styczność z solą drogową, wilgocią i niskimi temperaturami. Łatwo też uderzyć nim o wystające przeszkody i progi zwalniające – w trosce o jego długie i bezproblemowe działanie warto więc wykazać się ostrożnością podczas jazdy.
Jak wybrać odpowiedni tłumik samochodowy?
Jak widać, tłumiki samochodowe jest bardzo ważnymi, a przy tym narażonymi na awarie elementami. By jak najbardziej zminimalizować ryzyko usterek, przy wymianie warto postawić na produkty cechujące się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz korozję. Te wymagania spełniają np. tłumiki polskiej marki polskiego producenta RM Motors. Oferta marki jest bardzo zróżnicowana – bez problemu znajdziemy w niej podzespoły mające wymagane parametry i kompatybilne z używanym przez nas autem.