Klocki hamulcowe — co warto o nich wiedzieć?

Klocki hamulcowe — co warto o nich wiedzieć?

Nie każdy kierowca musi wiedzieć, w jaki sposób działa każdy podzespół, układ lub system umieszczony w jego aucie. Świadomość na temat działania klocków hamulcowych może jednak skłonić właściciela pojazdu do regularnego kontrolowania stanu tego elementu. Dzięki temu kierowca będzie mógł dłużej cieszyć się prawidłowym funkcjonowaniem hamulców i większym bezpieczeństwem podczas jazdy. Sprawdź, co warto wiedzieć o klockach hamulcowych.

Jak często wymieniać klocki hamulcowe?

Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych powinna być zależna od stylu jazdy kierowcy. Właściciele pojazdów o tendencjach do gwałtownego i intensywnego hamowania zmuszeni będą do pamiętania o regularnej wymianie klocków, nawet co 15 tysięcy przebytych kilometrów. Natomiast kierowcy, którzy często wyruszają w trasy i rzadziej poruszają się po zakorkowanym mieście, będą mogli zaoszczędzić na wymianie tych elementów. Ich samochody będą wymagać wymiany klocków po przejechaniu minimum 40 tysięcy kilometrów.

Odpowiednio częsta wymiana klocków hamulcowych jest równie istotna, jak, chociażby dbanie o regularną wymianę oleju czy też stawianie się na obowiązkowych przeglądach. Kierowcy nierzadko jednak zapominają o kontrolowaniu stanu klocków hamulcowych, a przypomina im o nich dopiero charakterystyczny pisk lub, w późniejszym etapie, odgłos tarcia. Zaniedbanie wymiany zużytych klocków może odbić się czkawką po czasie, gdy niebezpiecznie wydłuży się droga hamowania samochodu lub mechanik odkryje uszkodzone tarcze.

Jakie są oznaki zużytych klocków lub tarcz hamulcowych?

Charakterystyczną oznaką zużytych klocków hamulcowych jest oczywiście dobrze znany każdemu doświadczonemu kierowcy pisk. Wysoki dźwięk wytwarzany przez klocki pojawia się w momencie, w którym grubość warstwy gumy osiągnie poniżej 1,5 mm. Jest to minimalna grubość gumy, którą określają nawet przepisy. Spod zdartej gumy zaczyna wyzierać blaszka ocierająca się o tarcze, która jest odpowiedzialna za wytwarzanie charakterystycznego dźwięku podczas hamowania.

Gdy kierowca usłyszy pisk, powinien niezwłocznie zaplanować wizytę u zaufanego mechanika. Mieszkańcy Tomaszowa Mazowieckiego mogą skorzystać z usług firmy Aspol, która nie tylko zadba o wymianę klocków, ale i zapewni części pochodzące jedynie od sprawdzonych producentów. Zwlekanie z wymianą po pewnym czasie może przerodzić się w bardziej poważny problem, czyli uszkodzenie tarcz. Dźwięk ocierania się metalu o metal jest już ostatnim sygnałem do wymienienia klocków, zanim doprowadzą one do usterki tarcz. Element ten jest znacznie droższy, dlatego opóźnianie wymiany naraża kierowcę na dodatkowe koszty.

Jak działają klocki hamulcowe?

Sposób działania klocków nie jest co prawda niezbędną wiedzą, ale każdy kierowca powinien mieć przynajmniej minimalne pojęcie o własnym samochodzie. Funkcjonowanie klocków hamulcowych nie jest skomplikowane i bardzo łatwo je sobie wyobrazić. Naciśnięcie pedału hamulca wytwarza ciśnienie w układzie hamulcowym, co pozwala przetransportować płyn hamulcowy do tłoczków. Na skutek tego klocek zaczyna stykać się z tarczą hamulca i tym sposobem popycha ją i dociska do drugiego klocka.

Tarcie pozwala wytracić prędkość, z jaką obraca się koło, dzięki czemu pojazd może się płynnie zatrzymać. Klocki powinny stykać się z tarczą z taką samą siłą nacisku, dzięki czemu następuje ich równomierne zużycie. Jeśli się tak nie dzieje, klocki mogą zużywać się nierówno oraz przedłużać lub wręcz nienaturalnie skracać drogę hamowania.