Stacje do omijania. Aktualizacja listy miejsc, gdzie sprzedawane jest gorszej jakości paliwo

Stacje do omijania. Aktualizacja listy miejsc, gdzie sprzedawane jest gorszej jakości paliwo

Najświeższe rezultaty analiz chemików, bazujące na 1662 próbkach paliw ze stacji benzynowych z całej Polski, przeprowadzone od początku 2024 roku, ujawniają problem niskiej jakości paliw. Diesel jest najczęściej niewłaściwy pod wieloma względami, w tym ma nadmierne ilości wody. Jednak benzyna i gaz LPG także nie zawsze są bez zarzutu. Zatem, gdzie kierowcy powinni unikać tankowania? Poniższy tekst przedstawia aktualizowaną listę…

Od pierwszych dni stycznia 2024 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zadbał o detalistyczne badanie jakości paliw sprzedawanych na polskim rynku. Próbki benzyny, oleju napędowego i gazu LPG zostały pobrane z dystrybutorów na stacjach benzynowych i poddane szczegółowej analizie przez kontrolerów Inspekcji Handlowej. Na podstawie badań przeprowadzonych do końca października 2024 roku powstał raport, który może być ostrzeżeniem dla osób za kółkiem…

W roku 2024 do analiz skierowano łącznie 1662 próbek paliw. Wśród nich były 732 próbki benzyny, 637 próbek oleju napędowego i 293 próbki gazu LPG. Wyniki? Aż 19 próbek nie spełniało standardów laboratoryjnych. Najwięcej nieprawidłowości – aż 17 – dotyczyło diesla (w jednym przypadku benzyna 95 i w jednym gaz LPG).

To oznacza, że około 2,7% wszystkich przebadanych próbek oleju napędowego nie spełniło wymagań stawianych dieselowi sprzedawanemu na stacjach. Z tych danych jasno wynika, że kierowcy samochodów z silnikiem Diesla są najbardziej narażeni na zakup niedobrego paliwa.

Odchylenia w jakości paliw różnią się w zależności od województwa. Kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości w 10 z nich. Najwięcej problemów natrafiono w czterech:

  • Wielkopolskie: 4 próbki oleju napędowego,
  • Warmińsko-mazurskie: 3 próbki (2 x olej napędowy; 1 gaz LPG),
  • Kujawsko-pomorskie: 3 próbki (2 x olej napędowy; 1 benzyna 95),
  • Mazowieckie: 2 próbki oleju napędowego.

Czy jesteś właścicielem samochodu z silnikiem Diesla? Oto lista stacji benzynowych, na których wykryto olej napędowy niskiej jakości…

Stacje benzynowe, których jakość diesla była kwestionowana podczas badań przeprowadzonych od 15 stycznia do 31 października 2024 roku. Lista 17 lokalizacji podzielona na województwa w porządku alfabetycznym:

  • Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Moya, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
  • Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Olkop BIS, Radzkie Duże 67B – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
  • Lubelskie, stacja paliw TOM-GAZ, Cicibór Duży 66B – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
  • Lubelskie, stacja paliw MARIOL, Ułęż 207 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
  • Łódzkie, stacja paliw Trans-PKS, Wołyń 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
  • Mazowieckie, stacja AMIC, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie tygodnia – 13 luty 2024 i 26 luty 2024);
  • Pomorskie, stacja paliw AGORA (przedsiębiorstwo komunalne), Kąpino, ul. Wiejska 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
  • Śląskie, stacja paliw Krak-Oiltrans, Pewel Mała, ul. Żywiecka 19 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
  • Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starachowicka 108 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (na tej samej stacji w próbce z 2023 wykryto w dieslu niemal trzykrotnie przekroczoną dopuszczalną zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg);
  • Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 274 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 257 mg/kg;
  • Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, Fabryczna 13A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
  • Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
  • Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (na tej samej stacji w 2023 wykryto w dieslu – pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej);
  • Wielkopolskie, stacja paliw PHU Morawiec, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 – olej napędowy, w próbkach pobranych w kwietniu i w maju 2024 roku dwa razy wykryto nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
  • Zachodniopomorskie, stacja paliw Carrefour, Szczecin, Mieszka I 73 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.

Stacje, na których jakość benzyny 95 była kwestionowana od początku do końca października 2024 roku:

  • Kujawsko-pomorskie, stacja paliw firmy NICOLE, Mogilno, ul. Kościuszki 38 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.

Jakość gazu LPG sprzedawanego w okresie od 1 stycznia do 31 października 2024 roku:

  • Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr temperatury, w której oszacowana względna prężność par jest nie mniejsza niż 150 kPa (wynik badania wyniósł 2 stopnie Celsjusza przy wymaganiach max -5 stopni Celsjusza).

W przypadku benzyny istotne są trzy parametry. Jak to wygląda w praktyce?

  • prężność par – wartość parametru zmienia się w zależności od sezonu; wysoka prężność utrudnia uruchomienie silnika w niskiej temperaturze, natomiast w wysokiej może prowadzić do powstawania korków parowych;
  • motorowa liczba oktanowa – zbyt niska liczba oktanowa może powodować spalanie stukowe, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, głośną i niestabilną pracę silnika oraz zwiększone zużycie paliwa;
  • indeks lotności – wpływa na łatwość uruchamiania silnika.

Złe parametry oleju napędowego mogą prowadzić do trzech problemów. Jakie to są skutki?

  • stabilność oksydacyjna – określa odporność diesla na starzenie; niewłaściwe wartości mogą prowadzić do zamglenia paliwa i powstawania osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może np. doprowadzić do zapychania filtrów paliwa lub zanieczyszczania zaworów wtryskowych;
  • temperatura zapłonu – jeśli jest zbyt niska, może stwarzać ryzyko eksplozji oparów oleju podczas tankowania;
  • zawartość wody – kontrolerzy wykryli nieprawidłowości w tym względzie w dwóch próbkach; woda w paliwie najczęściej pochodzi z nieszczelności zbiornika i może powodować korozję układu paliwowego.