Rozważania dotyczące ograniczeń prędkości na polskich drogach ekspresowych
Podróżując po Polsce, szczególnie po drogach ekspresowych, ważne jest, aby pamiętać, że zasady dotyczące maksymalnej prędkości nie zawsze pozwalają jechać z prędkością 120 km/h. Najlepszym sposobem na uniknięcie grzywny jest zrozumienie prostych reguł określonych w naszych przepisach drogowych. Jakie są więc ograniczenia prędkości na polskich drogach?
Regulacje dotyczące prędkości ruchu drogowego, zawierające informacje o maksymalnych prędkościach możliwych do osiągnięcia na różnych rodzajach dróg i dla różnorodnych typów pojazdów, są opisane w artykułach 20. i 21. Prawa o ruchu drogowym. Przykładowo, dla samochodów osobowych, motocykli oraz samochodów ciężarowych o masie nie przekraczającej 3,5 tony, limity prędkości różnią się od tych ustalonych dla kombinacji pojazdów lub samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Ponadto przewidziane są sankcje za przekroczenie dopuszczalnej prędkości, obejmujące nie tylko kary finansowe, ale także punkty karne, które mogą prowadzić do utraty prawa jazdy.
Szczegółowe zasady określające dopuszczalne prędkości w Polsce, wynikające z artykułów 20. i 21. Prawa o ruchu drogowym, mówią, że dla samochodów osobowych, motocykli i samochodów ciężarowych do 3,5 tony dopuszcza się prędkości: 140 km/h na autostradach, 120 km/h na dwujezdniowych drogach ekspresowych, 100 km/h na jednojezdniowych drogach ekspresowych oraz na dwujezdniowych drogach z co najmniej dwoma pasami ruchu dla każdego kierunku, oraz 90 km/h na pozostałych drogach poza terenem zabudowanym.
Inne limity prędkości dotyczą kombinacji pojazdów (np. samochód z przyczepą/naczepą), czy samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Na autostradach i drogach ekspresowych obowiązuje ograniczenie do 80 km/h, a na innych drogach poza terenem zabudowanym – do 70 km/h. Autobusy mogą osiągać prędkość do 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej.
W obszarach zabudowanych ograniczenie prędkości wynosi 50 km/h przez cały dzień. Warto zaznaczyć, że w obszarze zabudowanym można spotkać znaki drogowe, które obniżają lub podwyższają standardowe limity prędkości. Natomiast na terenach oznaczonych jako strefy zamieszkania, oznaczonych znakiem D-40, maksymalna prędkość jest ograniczona do 20 km/h, a piesi mają prawo poruszać się po całej szerokości drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami.
W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości, kierowcy w Polsce mogą spodziewać się następujących kar finansowych: do 10 km/h – 50 zł; 11-15 km/h – 100 zł; 16-20 km/h – 200 zł; 21-25 km/h – 300 zł; 26-30 km/h – 400 zł; 31-40 km/h – 800 zł (1600 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia); 41-50 km/h – 1000 zł (2000); 51-60 km/h – 1500 zł (3000 zł); 61-70 km/h – 2000 zł; (4000 zł); powyżej 70 km/h – 2500 zł (5000 zł).