Nowe przepisy dotyczące parkowania na chodnikach i drogach dla pieszych – jak uniknąć mandatu?
Niedawno w kodeksie drogowym nastąpiła istotna zmiana dotycząca definicji chodnika. Wbrew pozorom, nie wpłynęła ona znacząco na zasady parkowania. Chodnik jest obecnie uznany za część drogi dla pieszych, co rodzi pewne pytania odnośnie do poprawnego parkowania na tej części drogi, aby nie narazić się na sankcje finansowe.
Od 2022 r. obowiązuje nowe rozporządzenie, które definiuje chodnik jako integralną część drogi dla pieszych. Przed wprowadzeniem zmian terminy „chodnik” i „droga dla pieszych” były używane zamiennie, a możliwość parkowania ograniczała się do chodnika. Aktualnie, kluczowe znaczenie ma fragment przepisów techniczno-budowlanych określający drogę dla pieszych jako obszar przeznaczony dla ruchu pieszego oraz osób korzystających ze sprzętu wspomagającego ruch i pełnienia innych funkcji, takich jak zatrzymanie czy postój pojazdów.
Od września 2022 r., po wprowadzeniu nowych regulacji, terminy „chodnik” i „droga dla pieszych” nie mogą już być używane bez różnicowania ich znaczeniowego. Ale to nie koniec zmian.
Chodnik a droga dla pieszych – jakie są różnice w przepisach?
Ważne jest zrozumienie, że droga dla pieszych składa się z trzech elementów: chodnika, pasa obsługującego i pasa buforowego (to na nim najczęściej parkowane są samochody). Jak te elementy wpływają na parkowanie? Przepisy dotyczące parkowania na chodniku precyzują:
Art.47. (Zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych)
1. Zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych jest dozwolone tylko kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:
1) nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
2) szerokość chodnika wynosi minimum 1,5 m i nie utrudnia ruchu pieszych;
3) pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie blokuje ruchu pojazdów na jezdni.
2. W przypadku zachowania warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, dozwolone jest również zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inne pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t mogą być umieszczone w całości na drodze dla pieszych tylko w miejscu oznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.
3. Rower, hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego mogą być postawione na drodze dla pieszych w miejscu do tego przeznaczonym, a jeśli takie miejsce nie istnieje – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla pieszych najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w ust. 1 pkt 2.
Parkowanie na chodniku i drodze dla pieszych: co jest dozwolone, a czego należy unikać?
Podsumowując, mimo początkowych obaw (czy będzie można parkować na chodniku?), nowe przepisy nie wprowadzają istotnych zmian. Nadal można parkować na drodze dla pieszych samochodem o dmc do 2,5 t dwoma kołami lub przednią osią, pod warunkiem nie utrudniania ruchu, zarówno pieszego jak i pojazdów. Jeżeli warunki na to pozwalają, możliwe jest również wjechanie na pas buforowy całym pojazdem i zaparkowanie równolegle do krawędzi jezdni. Na danym odcinku muszą na to zezwalać znaki drogowe (także poziome), a chodnik – czyli część drogi dla pieszych – musi mieć co najmniej 1,5 m szerokości. Te przepisy są szczególnie ważne dla osób korzystających z hulajnóg, które często są niepoprawnie parkowane.