Studium Przypadku – Sprawdzanie szczelności układu pneumatyki w pojazdach ciężarowych

Studium Przypadku – Sprawdzanie szczelności układu pneumatyki w pojazdach ciężarowych

W wielu zakładach przemysłowych przed wprowadzeniem produktów do sprzedaży konieczne jest przeprowadzenie testów szczelności, aby zapewnić bezpieczeństwo ich użytkowania. Dotyczy to szczególnie układów pneumatycznych stosowanych w ciężarówkach, które muszą przejść rygorystyczne testy szczelności, zanim opuszczą linię produkcyjną. Istnieje kilka metod kontroli jakości tego typu systemów. Sprawdź nasze Studium Przypadku, aby dowiedzieć się, które z rozwiązań najlepiej sprawdza się w przypadku układów pneumatycznych w pojazdach ciężarowych.

Układ pneumatyczny w ciężarówce odgrywa kluczową rolę w działaniu hamulców, co czyni jego niezawodność absolutnie niezbędną dla bezpieczeństwa użytkowania pojazdu. Przed zamontowaniem w pojeździe, każdy taki system musi przejść rygorystyczną kontrolę jakości, w tym test szczelności. Zajrzyj do studium przypadku firmy Pneumat. i dowiedz się, jak wspólnie z Klientem opracowano skuteczne rozwiązanie, które maksymalizuje wydajność, szybkość i niezawodność procesu testowania układów pneumatycznych.

Wspólnie z Klientem z branży automotive, firma Pneumat System przeprowadziła modernizację nieefektywnego i mało dokładnego procesu testowania szczelności osi naczepy ciężarowej przed jej wprowadzeniem na rynek.

Obecny proces – co zostaliśmy u Klienta:

1. W zakładzie produkowane są układy pneumatyczne do samochodów ciężarowych.

2. Po wyprodukowaniu osie naczepy muszą zostać przetestowane pod kątem szczelności.

3. Brakuje możliwości przeprowadzania testu szczelności osi bezpośrednio na linii montażowej.

4. Podczas testu pusta przestrzeń w osi naczepy działa jako zbiornik sprężonego powietrza. Z jednej strony oś jest szczelnie zamykana, a z drugiej wtłaczane jest sprężone powietrze.

5. Operator wykrywa ewentualne wycieki za pomocą urządzenia, jakim jest detektor nieszczelności.

6. Obecny proces jest jednak czasochłonny, mało efektywny i niezbyt precyzyjny. Brak także możliwości wygenerowania raportu potwierdzającego szczelność w sposób jednoznaczny.

Ulepszony proces – jak sytuacja zmieniła się po wdrożeniu Pneumat System:

Stworzyliśmy i wdrożyliśmy stanowiska do testowania obwodów pneumatycznych, wyposażone w trzy przyłącza testowe. Pojemność jednego obwodu wynosi do 50 litrów, a dwóch pozostałych do 5 litrów. Stanowisko testowe składa się z testowej skrzynki o wymiarach 1200x800x400 mm, umieszczonej na mobilnym stanowisku. Zostało wyposażone w sterownik PLC z dotykowym ekranem, przyciskami funkcyjnymi i klawiaturą numeryczną. Na drzwiach skrzynki umieszczono przycisk awaryjnego zatrzymania oraz manometr wskazujący ciśnienie podczas napełniania. Stanowisko zawiera także dwa szybkozłącza do łatwego podłączenia do osi naczepy.

Proces testowania szczelności osi rozpoczyna się po podłączeniu złączy oraz dwóch dodatkowych kanałów, które również muszą zostać sprawdzone pod kątem szczelności. Test obejmuje trzy kanały jednocześnie. Wzmacniacze ciśnienia wtłaczają powietrze do każdego z nich, osiągając maksymalne ciśnienie do 10 bar. Po osiągnięciu tego poziomu następuje czas stabilizacji, a następnie odczyt wyników. Wszystkie etapy testu są wyświetlane na ekranie sterownika, a zapisane wyniki mogą być automatycznie przesyłane do działu kontroli jakości.

Okres realizowania całego cyklu produkcyjnego został znacznie zredukowany, ponieważ testy szczelności można teraz przeprowadzać bezpośrednio na linii montażowej osi. Modernizacja zwiększyła wydajność, wyeliminowała błędy związane z brakiem detekcji wycieków i skróciła czas przygotowania osi do testu. Każdy test kończy się wygenerowaniem elektronicznego raportu, potwierdzającego szczelność osi, który jest automatycznie przekazywany Klientowi. Po pomyślnym wdrożeniu rozwiązania, zadowolony Klient zamówił dodatkowo kilkadziesiąt stanowisk do tego typu pomiarów.

Gdzie można zastosować to rozwiązanie?

Stanowiska do testowania szczelności układów pneumatycznych znajdą zastosowanie w każdym zakładzie branży automotive zajmującym się produkcją komponentów do pojazdów. Rozwiązanie to może być również wykorzystane do testowania „na sucho” innych układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz zamkniętych systemów ciśnieniowych, zapewniając niezawodną kontrolę szczelności.