Przygoda ze zimowymi oponami: demaskujemy 12 popularnych mitów

Przygoda ze zimowymi oponami: demaskujemy 12 popularnych mitów

Zima rozgościła się na dobre, a to oznacza, że nadszedł odpowiedni moment do wymiany opon w naszych samochodach. Patrząc za okno lub sprawdzając termometr, jesteśmy świadkami obfitych opadów śniegu i temperatur poniżej zera. O takich warunkach atmosferycznych mówią nam, że nasz pojazd powinien już być wyposażony w opony zimowe. W taki sposób możemy również skonfrontować się z pewnymi mitami dotyczącymi „zimówek”, które często są nieświadomie powtarzane. Sprawdźmy więc, co naprawdę jest prawda, a co to tylko błędne przekonania.

Bezpieczna jazda na oponach zimowych jest niezbędna, bez względu na typ napędu pojazdu.
Znaki M+S nie są dowodem na zimowe przeznaczenie opon. Jest na to zupełnie inny symbol.
Opony zimowe mają specjalny bieżnik i skład mieszanki, który różni się od letnich.

Choć opona zimowa jako wynalazek ma już prawie sto lat, przez długie lata korzystanie z samochodów różniło się od dzisiejszych zwyczajów. To doprowadziło do powstania wielu mitów związanych z oponami zimowymi. Teraz nadszedł czas, aby skończyć z tym raz na zawsze.

Opony z oznaczeniem M+S to zimowe. Nieprawda
Symbol M+S jest często mylnie kojarzony z oponami zimowymi, jednak występuje również na oponach letnich i uniwersalnych. Jest to tylko informacja, że bieżnik opony radzi sobie lepiej w śniegu i błocie niż typowa opona drogowa. Prawdziwym znakiem opony zimowej jest symbol płatka śniegu na tle góry – tzw. symbol alpejski.

Nowe opony letnie dorównują zużytym oponom zimowym. Nieprawda
Opony zimowe charakteryzują się specjalnym bieżnikiem – przestrzeń między jego elementami jest większa, ale to nie wszystko. Takie opony mają też specjalne nacięcia – tzw. lamele, które zapewniają przyczepność na śniegu. Kluczową różnicą jest jednak mieszanina gumowa, z której są wykonane. Jest ona elastyczna nawet w dni mroźne, w przeciwieństwie do opon letnich, które podczas mrozu stają się twarde jak plastik.

Pojazdy z napędem na wszystkie koła nie potrzebują opon zimowych. Nieprawda
Tutaj odpowiedź jest bardziej złożona. Napęd na wszystkie koła może pomóc w ruszeniu na śliskiej nawierzchni, ale nie gwarantuje lepszego hamowania. Tylko opony zimowe mogą zapewnić to w warunkach zimowych. Są one niezbędne dla bezpieczeństwa, niezależnie od typu napędu.

Opony zimowe to wynik strategii marketingowej. Nieprawda
Koncepcja podwójnych zysków producentów opon związanych ze zmianą pór roku jest mitem. Opony całoroczne mogą wydawać się oszczędnościowym wyborem, ale zużywają się podobnie jak opony sezonowe. W ciągu jednego cyklu życia opon zużyjemy (a więc i kupimy) dwa zestawy opon sezonowych (jeden letni i jeden zimowy) lub dwa (a czasami nawet trzy) komplety opon całorocznych. Pamiętajmy jednak, że opony całoroczne to kompromis, jeśli chodzi o osiągi.