Wytyczanie ścieżki ku zielonym drogom: Wzrost elektromobilności i infrastruktury ładowania w Polsce

Wytyczanie ścieżki ku zielonym drogom: Wzrost elektromobilności i infrastruktury ładowania w Polsce

W Polsce obserwuje się dynamiczny wzrost liczby samochodów na napęd elektryczny, a także rozbudowę sieci punktów ładowania, co prowadzi do komfortowej jazdy dla kierowców i korzyści dla środowiska. Neutralność emisyjna w transporcie stanowi jedno z najważniejszych celów w procesie transformacji energetycznej naszego kraju oraz Unii Europejskiej. To dlatego, że sektor transportu jest jednym z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych w UE, odpowiedzialnych za zmiany klimatyczne. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska, w 2019 roku, transport odpowiadał za około jedną czwartą całkowitej emisji CO2, z czego prawie 72% pochodziło z transportu drogowego. Do 2050 roku UE musi niemal całkowicie zredukować emisję szkodliwego dwutlenku węgla do atmosfery.

Zmiana ku bardziej ekologicznemu podejściu do transportu napotyka jednak na trudności, które dotyczą przemysłu motoryzacyjnego, zwłaszcza w obliczu spowolnienia gospodarczego na Starym Kontynencie. Negatywnie wpływa to na możliwości inwestycyjne, podczas gdy jest wiele pracy do wykonania.

„Dekarbonizacja transportu, bardzo ambitny cel, zależy od dwóch kluczowych czynników”, mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM). „Pierwszym jest dostępność ekologicznych środków transportu. Bez tego elektryfikacja floty nie będzie postępować odpowiednim tempem. Drugim warunkiem jest dostęp do infrastruktury ładowania. Te dwa obszary powinny być rozwijane równolegle i wzajemnie się nakręcają”. Dodaje również, że ważną rolę mają do odegrania koncerny paliwowe, które powinny podjąć decyzyjne działania i zastosować kombinację rozwiązań. Szczególnie biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie ekologicznymi pojazdami. Według siódmej edycji Barometru Nowej Mobilności PSNM, corocznego badania preferencji Polaków, liczba osób zainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego wzrosła ponad trzykrotnie w ciągu ostatnich trzech lat. W 2020 roku taką deklarację złożyło 7% respondentów, w 2021 roku – 12%, w 2022 roku – 15%, a w 2023 roku – już 23%. Jest to pozytywny trend, pokazujący, że elektromobilność staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla polskich kierowców, a świadomość dotycząca transportu zeroemisyjnego stale rośnie.

Elektromobilność jest uważana za technologię przyszłości. Według najnowszej edycji Global EV Outlook 2024, globalna sprzedaż samochodów elektrycznych będzie nieustannie rosła i w 2024 roku może osiągnąć poziom ok. 17 milionów. Oznacza to, że co piąty samochód sprzedawany na świecie będzie napędzany elektrycznie. Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i PSNM, w Polsce na koniec czerwca 2024 roku było zarejestrowanych 69 020 pojazdów osobowych i użytkowych z napędem całkowicie elektrycznym. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku ich liczba wzrosła o 12 307, czyli o 7% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku.

Rozwój zrównoważonego transportu będzie jednak zależał od rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów. Na koniec czerwca 2024 roku w Polsce działało 7255 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych na 4002 stacjach. Z tych, 29% to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 71% to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.