Kierowcy, bądźcie czujni! W 2025 roku za niewłaściwe oświetlenie auta grozi kara 3000 zł

Kierowcy, bądźcie czujni! W 2025 roku za niewłaściwe oświetlenie auta grozi kara 3000 zł

Spotkanie z policją w 2025 roku może mieć surowe konsekwencje dla kierowców, jeśli ich pojazdy będą wyposażone w niezgodne z prawem elementy oświetlenia. Mandat o wartości aż 3000 zł, konfiskata dowodu rejestracyjnego i obowiązek poddania samochodu badaniom technicznym – to potencjalne skutki takiego zdarzenia. Stało się to odpowiedzią na narastający problem oślepiania innych kierowców przez światła samochodowe, co przyznaje aż 98 procent użytkowników dróg. Kłopotem są także tzw. retrofity, czyli nieużytkowane w Polsce LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek.

Według danych ze stacji kontroli pojazdów, problematyczne oświetlenie stanowi jedno z najczęstszych uchybień technicznych na naszych drogach. W rzeczywistości, aż cztery na dziesięć negatywnie ocenionych aspektów podczas kontroli technicznej odnosi się do oświetlenia zewnętrznego. Jak twierdzi dr inż. Paweł Dziedziak z Instytutu Transportu Samochodowego, do najczęstszych uchybień należą pęknięte klosze, wilgoć w reflektorach, niewłaściwie zamontowane żarówki, przepalone lub niehomologowane źródła światła oraz nielegalne modyfikacje elementów oświetlenia zewnętrznego, które prowadzą do oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.

Statystyki pokazują, że 98 procent kierowców skarży się na bycie oślepionym przez światła innych pojazdów. Specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego twierdzą, że w aż 70 procentach winowajcami są nielegalne zamienniki tradycyjnych żarówek. Dodatkowo, co najmniej 20 procent reflektorów lub żarówek jest uszkodzonych i wymaga natychmiastowej wymiany. Przy tym, jak pokazują badania, aż 80% samochodów może mieć niewłaściwie ustawione światła.

– Jeśli światła są ustawione zbyt nisko, nie oświetlają one odpowiednio drogi, natomiast te ustawione za wysoko mogą oślepiać innych kierowców – tłumaczy dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego. – Prawidłowo ustawione światła powinny umożliwić nam obserwację drogi na odległość około 50 metrów, a przy prędkości około 50 km/h, droga hamowania wynosi do 30 metrów. Jest to bezpieczna odległość, która pozwala nam na odpowiednie zareagowanie na pojawiające się na drodze przeszkody – dodaje. Niewłaściwie działające reflektory są problemem nie tylko w przypadku starszych pojazdów.