Ford i jego droga do elektromobilności: perspektywy rozwoju i stojące przed nim wyzwania
Na Kongresie Nowej Mobilności Attila Szabó, zwierzchnik Ford Polska, przedstawił wizję przyszłości marki skoncentrowanej na elektromobilności. W szczególności zwrócił uwagę na wynikające z elektryfikacji wyzwania dla sektora pojazdów komercyjnych, omówił nowe modele elektryczne oraz plany rozwoju.
Kluczowym punktem dyskusji okazała się premiera nowego modelu elektrycznego – Forda Capri. Ten samochód, będący w latach 70-tych i 80-tych symbolem buntu i sportowego stylu, powrócił w zmienionej, lecz niezwykle atrakcyjnej formie. Nowy Capri to crossover łączący sportowy charakter z przestrzennością typową dla SUVów. Przedstawiciel Forda podkreślił, że nowy Capri to pojazd dostosowany do oczekiwań współczesnego konsumenta – oferujący dużą przestrzeń i służący ekologicznemu transportowi, a jednocześnie zachowujący sportowego ducha.
Nowy model Forda może pochwalić się zasięgiem do 620 kilometrów i innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. Ma on przyciągnąć nie tylko fanów klasycznego Capri, ale również nowych klientów szukających ekologicznych rozwiązań.
Elektryfikacja nie obejmuje jednak wyłącznie samochodów osobowych w ofercie Forda. Firma skupia się na przekształceniu swojej floty pojazdów użytkowych. Ford Transit, lider rynku dostawczaków, jest kluczowym elementem strategii elektryfikacji Forda. W Polsce marka posiada ponad 70% udziału w rynku elektrycznych pojazdów użytkowych.
Attila Szabó dodał: „Posiadamy pełną gamę pojazdów użytkowych w wersjach elektrycznych, w tym Ford Pro z narzędziami zarządzania flotą, takimi jak kontrola czasu pracy pojazdów, aby zapewnić ich maksymalną dostępność”. Ford wprowadził także model E-Transit Custom, jednego z najbardziej wszechstronnych elektrycznych dostawczaków. W przygotowaniu są hybrydowe pickupy jako kolejne ulepszenie oferty komercyjnej.
Oprócz Capri, Ford wprowadził na rynek nowego, elektrycznego Explorera – kolejną ikonę marki. W portfolio produktów Forda znajduje się również Mustang Mach-E, który zdobył popularność na wielu rynkach. Firma stale poszerza swoją ofertę o nowe modele elektryczne. Niedługo na rynek trafi elektryczna wersja Pumy, co będzie następnym krokiem w transformacji marki Ford.
Jednym z wyzwań, przed jakimi stoi Ford, jest różnorodność rynków motoryzacyjnych. Niektóre kraje szybko realizują proces elektryfikacji, pod wpływem zmian regulacyjnych. Inne rynki, takie jak polski, muszą jeszcze pokonać bariery związane z infrastrukturą i polityką wspierającą elektromobilność. Szabó wyjaśnił, że firma musi być elastyczna w odpowiedzi na różne potrzeby klientów. Przykładowo, na rynkach, gdzie infrastruktura ładowania nie jest dostatecznie rozwinięta, Ford wprowadził nową wersję Kuga z silnikiem spalinowym.
Strategia Forda dostosowana jest do dynamicznie zmieniającego się świata motoryzacji. W najbliższych latach firma planuje dalsze rozwijanie technologii elektrycznej i hybrydowej, a także inwestowanie w innowacje, takie jak elektryczne pojazdy użytkowe i zaawansowane usługi zarządzania flotą. Rozwój rynku samochodów elektrycznych zależy jednak nie tylko od producentów samochodów, ale także od decyzji politycznych i inwestycji w infrastrukturę ładowania. Ford jest gotowy prowadzić tę transformację, jednocześnie odpowiadając na potrzeby klientów, którzy nadal korzystają z tradycyjnych napędów.