Jakie zarobki umożliwiają zakup nowego samochodu? Obliczamy!
Postanowiliśmy przeprowadzić symulację, aby ustalić, ile trzeba zarobić, aby zasilić rzeszę posiadaczy nowych aut. Załóżmy, że tygodniowe wydatki na auto nie mogą przekraczać 20% zdolności kredytowej. Kredyt (dla właścicieli firm – leasing) jest rozłożony na okres pięciu lat. Nie sugerujemy zbyt dużych wkładów własnych ani wysokich rat wykupu. Następnie skupiliśmy się na dziesięciu najpopularniejszych modelach nowych aut sprzedawanych w Polsce. Jaka kwota zarobków pozwoli nam na ich zakup?
Szczegółowe obliczenia związane z ratami i wymaganymi dochodami znajdują się na końcu artykułu.
Od stycznia do września tego roku w Polsce zaobserwowano rejestrację ponad 350 tysięcy nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, zgodnie z danymi od IBRM Samar. To o 11% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r., kiedy to rynek borykał się z kłopotami produkcji i transportu. Ten wzrost na pierwszy rzut oka wydaje się optymistyczny, jak podkreślają autorzy analizy rynkowej przygotowanej przez Carsmile. Niemniej jednak, średnia miesięczna liczba nowych rejestracji w tym roku (nieco poniżej 39 tys.) jest o 25% niższa niż w roku 2019, przed pandemią, kiedy to średnio rejestrowano 52 tysiące nowych aut na miesiąc. W tym roku na każdy nowy samochód zarejestrowany w Polsce przypada prawie dwa używane pojazdy, które zostały sprowadzone do naszego kraju poprzez import. Średni wiek samochodów poruszających się po polskich drogach wynosi ponad 16 lat, jak informuje Samar.
Aby nabyć nowy samochód, ile musimy zarabiać?
Nowy samochód jest często postrzegany w naszym kraju jako luksus, który nie jest konieczny. Mimo rosnącego bogactwa społeczeństwa, na polskich drogach dominują auta mające kilkanaście lat, które często są w niepewnym stanie technicznym. Wydaje się, że pewien etap rewolucji technologicznej właściwie omija Polskę. Ten stan rzeczy jest częściowo związany z wysokimi cenami nowych aut, ale równie istotne są nawyki oraz społeczne przyzwolenie na używanie pojazdów używanych. Firmy najczęściej kupują nowe samochody w Polsce, ze względu na wewnętrzne normy oraz możliwość odliczeń podatkowych. Polski konsument rzadko decyduje się na nowe auto, ponieważ uważa, że za tę samą cenę może dostać używane auto, które jest „lepsze” pod względem wyposażenia, osiągów i prestiżu – zauważa wiceprezes Carsmile, Michał Knitter.