Renault 5 triumfuje jako samochód roku 2025, ponownie zapisuje historię

Renault 5 triumfuje jako samochód roku 2025, ponownie zapisuje historię

Renault 5, nowoczesny model francuskiego producenta samochodów, został uhonorowany prestiżowym wyróżnieniem Car of the Year 2025. Ten tytuł, przyznawany przez międzynarodowe jury, znalazł swojego zwycięzcę w Renault 5 podczas uroczystej gali w Brukseli. Model ten nie tylko zgromadził najwięcej punktów spośród siedmiu konkurentów, ale również zdobył najwięcej pierwszych miejsc, kontynuując tym samym historię sukcesów producenta, który wcześniej ośmiokrotnie triumfował w tej kategorii.

Renault 5 zostało okrzyknięte jako samochód roku 2025 wraz ze swoim odpowiednikiem Alpine A290. Te dwa francuskie modele przykuły uwagę 60 dziennikarzy specjalizujących się w motoryzacji z 23 europejskich krajów i zdobyły wspólnie tytuł Car of the Year 2025. Decyzję o przyznaniu tytułu ogłoszono na salonie samochodowym w Brukseli.

Nowe elektryczne Renault 5 zyskało przewagę nad rywalami, zdobywając 353 punkty i zostawiając za sobą sześciu pretendentów do korony. Wśród nich były tylko cztery samochody napędzane silnikami spalinowymi, a raczej hybrydami, co jest oznaką zmiany czasów. To już ósmy model francuskiej marki, który zdobył prestiżowy tytuł. Wcześniejszymi zwycięzcami były między innymi Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Scenic (1997), Megane (2003), Clio III (2006) i Scenic E-Tech electric (2024).

Za Renault 5, z 61 punktami straty, uplasowało się koreańskie auto Kia EV3, które zdobyło 291 punktów. Trzecie miejsce na podium zajął Citro3n C3/ëC3 – francuski SUV, który zgromadził 215 punktów. Hyundai Inster, miejski samochód elektryczny, zdobył czwartą pozycję z 172 punktami. Na piątym miejscu znalazła się Dacia Duster z 168 punktami. Rumuński SUV, będący własnością Renault, pokonał o włos Cuprę Terramar (165 punktów). Alfa Romeo Junior, produkowana w Polsce, uplasowała się na końcu listy z wynikiem 136 punktów.

Nowe Renault 5 nawiązuje formą i proporcjami swojego 4-metrowego nadwozia do kultowego modelu R5 wprowadzonego na rynek na początku lat 70. XX wieku. Ten model cieszył się tak dużą popularnością, że krótko po jego debiucie stanowił aż 60% sprzedaży Renault. Pojawiły się również sportowe wersje tego modelu, jak R5 Alpine (Gordini). Jego następca, Clio, pojawił się na drogach dopiero w 1990 roku, a produkcję R5 zakończono w 1996 roku. Szacuje się, że wyprodukowano około 5,5 miliona egzemplarzy Renault 5.